سیم افشان ارت نوعی سیم برق است که برای اتصال به زمین استفاده می‌شود. در این مقاله سعی شده است که مطالب مورد نیاز برای خرید مناسب این محصول و همچنین ویژگی های سیم افشان ارت بیان شود. به طور کلی می توان گفت سیم افشان ارت یک مدل از سیم های افشان می باشد.این نوع سیم برای انتقال جریان برق به لوله ی آب و چاه ارت یا مکان های دیگر برای دفع جریان الکتریکی استفاده می شود.این سیم مخصوص برای جلوگیری از برق گرفتگی افرادی که از وسایل الکتریکی استفاده می کنند تعبیه شده است.

می توان گفت تنها وظیفه سیم افشان ارت انتقال جریان الکتریکی به زمین از طریق لوله ی آب یا چاه ارت می باشد.با متصل کردن دستگاه های الکتریکی به سیم ارت موجب ایجاد محیط امن برای دستگاه الکتریکی می شود و تا حد زیادی از برق گرفتگی افراد جلوگیری می کند.

سیم افشان ارت برق و صنعت زرین

اهمیت سیم افشان ارت

همانطور که از نام این محصول مشخص می باشد. این محصول از تمامی ویژگی های سیم افشان بر خوردار است این سیم در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود این سیم در سیستم سیم‌کشی تمامی ساختمان‌ها ضروری است و می‌تواند خطرات ناشی از برق گرفتگی را تا حد زیادی کاهش دهد. سیم ارت نقش محافظتی خود را با انتقال نیروی الکتریکی به زمین انجام می‌دهد، این سیم به دلیل داشتن عایق خاصی مقاومت بالایی در برابر عوامل وآسیب های طبیعی دارد.نه تنها این سیم در سیم کشی ساختمان کارآمد است بلکه می تواند در هنگام وقوع صاعقه و رعد برق به عنوان یک رسانای عالی عمل نماید و انرژی الکتریکی بسیار شدید این پدیده را به زمین منتقل کند.استفاده از سیم ارت موجب می شود جریان الکتریکی به صورت یکنواخت در سرتاسر مدار توزیع شود و این امر ، از بار اضافه مدار و نشت جریان الکتریکی جلوگیری می کند.

سیم افشان ارت 1402 (برق و صنعت زرین)
سیم افشان ارت 1402 (برق و صنعت زرین)

ویژگی های این محصول

سیم ارت افشان از چندین سیم نازک مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است. از این رو دارای انعطاف بیشتری نسبت به سیم برق مفتولی می باشد. در سیم کشی اماکن برای مکان هایی که قرار است سیم ها از داخل لوله عبور کنند این نوع سیم مناسب تر می باشد.رنگ استاندارد سیم ارت رنگ زرد با خط سبز می باشد. مغز هادی این سیم از جنس مس می باشد. می توان گفت:این سیم به نوعی تکمیل کننده سیستم برق رسانی است و بهترین شرایط را جهت استفاده امن از سیستم برق رسانی فراهم می کند.

عوامل تعیین کننده قیمت برای سیم های ارت

قیمت سیم ارت روکش دار افشان و معمولی براساس سایز های مختلفی که دارند، تعیین می شوند. در واقع برای تعیین قیمت این سیم اصلی ترین ملاک مشخصات فنی آنها است.قیمت سیم افشان ارت همان طور که گفتیم، براساس نوع سیم فرق می کند. همچنین میزان اجزای به کار رفته در سیم نیز در این افزایش و کاهش قیمت تاثیرگذار است. پس می توان گفت قیمت این محصول همانند سایر سیم و کابل ها به قیمت مس بستگی دارد.

تجهیزاتی که در آن ها سیم ارت مورد استفاده قرار می گیرد

سیم ارت برای یخچال ،ماشین لباسشویی، در پریز ،سیم ارت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.سیم ارت افشان از وارد شدن شوک الکتریکی به اغلب وسایل الکتریکی جلوگیری می کند و موجب کارکرد صحیح دستگاه ها و تجهیزات برقی می شود.

خرید کابل افشان ارت استاندارد

?برای دریافت مشاوره و خرید کابل افشان ارت با شماره 09122253787 تماس بگیرید.

برای دیدن سایز های متفاوت سیم های افشان ارت کلیک کنید.

چرایی استفاده از سیم افشان ارت

زمین یک رسانای عالی به شمار می آید. جریان الکتریکی اضافی از مسیری با کمترین میزان مقاومت عبور می کند و با بکار بردن سیم ارت، ما این جریان را به زمین با کمترین میزان مقاومت هدایت می کنیم . در واقع جریان برق به جای عبور از بدن انسان، از داخل زمین و چاه ارتی با مقاومت پایین عبور داده می شود از خسارت های مالی و جانی جلوگیری می کند.

پریزهای برق امروزی دارای سه عدد سوراخ برای اتصال دوشاخه می باشند و خود دوشاخه های دستگاه های برق نیز سه عدد جک اتصال دارند ، بنابراین یکی از سوراخ های پریز فاز است که دارای برق می باشد ، دیگری نول بوده که همان منفی است و سوراخ سوم در پریز همان اتصال ارت می باشد.

تفاوت سیم نول با سیم ارت

اگر به هر علتی برق با بدنه تماس داشته باشد و اتصال کوتاه رخ دهد فیوز قطع می کند، زیرا سیم ارت با مقاومت صفر تمامی جریان ورودی به خانه را به زمین منتقل می کند یعنی به یک مرتیه جریان شدیدی از فیوز عبور کرده و فیوز عمل می کند.اگر فاز را مستقیم به نول وصل کنیم باز هم فیوز قطع می کند. سیم ارت برای محافظت به کار می رود اما وجود آن الزامی است. اما وجود سیم نول ضروری می باشد. به طور کلی می توان سیم نول را این گونه معرفی کرد:کی از سیم های مهم در سیستم برق رسانی برق شهر است که در حالت بدون برق است. همان طور که اشاره شد جریان الکتریکی تا زمانی که مسیر برگشت به منبع نداشته باشد، برقرار نمی شود. سیم نول در واقع همان سیمی است که برای ایجاد این مدار یا مسیر بسته مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع جریان خروجی از وسیله برقی را به مولد بر می گرداند. بر اساس استانداردهای بین المللی سیم نول باید با عایقی به رنگ آبی و سیم نول باید رنگ سبز زرد باشد.

سیم ارت برق و صنعت زرین

خلاصه:

سیم اتصال به زمین نقش بسیار مهمی‌ برای جلوگیری از برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی در سیم‌کشی ساختمان‌ها دارد و با انتقال نشتی جریان برق به زمین، از برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی جلوگیری خواهد کرد. یک مورد دیگر از فواید سیم اتصال به زمین این است که در زمان برخورد رعدوبرق شدید با گوشه یک ساختمان، به خاطر وجود سیم ارت به این ساختمان خسارت چندانی وارد نمی‌شود که نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای سیم اتصال به زمین است.ابل ارت به رنگ سبز یا زرد بوده و عایق آن از جنس پلی وینیل کلراید و لاستیک ترمو پلاستیک است. دمای کاری سیم اتصال به زمین۹۰ درجه سانتی‌گراد بوده که برای دفن در چاه ارت مناسب است. در تمامی‌ وسایل برقی از جمله ماشین لباسشویی، یخچال، کولر، ماکروفر و … از سیم ارت برای جلوگیری از برق‌گرفتگی استفاده می‌شود.در این مقاله سعی کردیم تمام جزئیات درباره سیم افشان را بیان کنیم.اگر سوالی در مورد این کابل داشتید در قسمت نظرات وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *