کابل‌ آلومینیوم، نوعی کابل برق هستند که هادی یا رشته‌های هادی آن از ماده‌ای به نام آلومینیوم ساخته شده‌اند. آلومینیوم، یک فلز سبک است که به عنوان جایگزینی برای مس در سیستم‌های برقی استفاده می‌شود. در ادامه توضیحاتی در مورد کابل‌های آلومینیوم ارائه می‌شوند.در مقایسه رسانایی این فلز با سایر فلزات، رسانایی مس بیشتر است. اما به دلیل ویژگی های این فلز اغلب خریداران برای استفاده در خطوط انتقال با توجه به نیاز ، کابل های آلومینیومی را ترجیح می دهند.

خرید کابل آلومینیوم

لیست زیر دارای 15 تا 17 درصد تخفیف می باشد. برای دریافت این تخفیف با شماره 09122253787 تماس بگیرید.

کاربرد کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم جهت انتقال انرژی الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر کاربرد دارد بیشترین کاربرد آن در سیستم های توزیع برق در خطوط محلی ،توزیع برق ساختمان های مسکونی، ، خطوط انتقال نیرو و همچنین سیم کشی در برخی از هواپیماها به علت سبک بودن استفاده می شود.این کابل‌ها می‌توانند انرژی الکتریکی را در ولتاژهای بالا منتقل نمایند.

عوامل موثر بر قیمت گذاری کابل آلومینیوم

کابل های آلومینیوم فشار قوی از فشار ضعیف به دلیل قابلیت های حمل انرژی الکتریکی بیشتر، قیمت بالاتری دارند. به طور کلی کابل هایی که سطح مقطع بیشتری دارند قیمت بالاتری را دارا هستند.میان مقایسه آلومینیوم با مس ، مس جایگاه اول و آلومینیوم جایگاه دوم را دارد. کابل های آلومینیومی و مسی از لحاظ عملکرد شباهت های بسیاری دارند و از هر دو در خطوط انتقال برق استفاده می شود. می توان به ظرفیت آمپری، تعداد رشته، افت ولتاژ از موارد مهم برای خرید این کابل ها اشاره کرد. از لحاظ فیزیکی نیز سایز و سطح مقطع کابل و اندازه‌ی تأسیسات شبکه‌ی برق حائز اهمیت است.

کابل آلومینیوم 
مشخصات کابل آلومینیوم
کابل آلومینیوم 25+50*3

انواع کابل آلومینیوم

خودنگهدار

زره دار

هوایی

زمینی

1-کابل آلومینیوم خودنگهدار

کابل خودنگهدار یکی از 4 مدل کابل آلومینیوم می باشد که در اصطلاح آن را کابل ABC می نامنداز کابل خودنگهدار اغلب در سیستم‌های برق تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود. کابل خودنگهدار در رشته ها و سایز های مختلف استفاده می شود که باتوجه به نیاز از انواع آن در سیستم‌های صنعتی، تولیدی، خانگی، کشاورزی و … استفاده می شود.برای افزایش ایمنی در مواقعی که استفاده از کابل لخت ممکن است منجر به حادثه شود، نیز از کابل آلومینیوم خود نگهدار استفاده می کنند.در کل می توان گفت کابل آلومینیوم سه رشته، چهار رشته و شش رشته است.که نوع شش رشته، هر رشته‌اش کاربرد متفاوتی دارد، سه رشته فاز، یک رشته نول، یک رشته روشنایی یا همان فاز شب و یک رشته هم نگهدارنده است. از لحاظ فشار کابل های خودنگهدار را به دو دسته فشار ضعیف و قوی تقسیم می کنند.

.

کابل آلومینیوم زره دار

همانطور که از نام این کابل مشخص است این کابل دارای یک لایه زره است.این کابل ها که در برخی از مواقع به آن کابل زره پوش نیز می گویند، به دلیل روکش داخلی که در آن تعبیه شده است، هنگام شرایط بد آب و هوایی عملکرد خوب خود را حفظ می کند.یک روکش پلاستیکی، سیم کابل را در برابر آسیب های محیطی وارد شده محافظت می کند.یکی دیگر از ویژگی های این کابل این است که زره دار بودن، می تواند نویز جریانات را تا حد زیادی کاهش دهد.به دلیل اینکه کابل زره دار مقاومت خوبی نسبت به رطوبت و سایر آسیب های محیطی دارد قیمت این کابل نسبت به کابل های دیگر دارای قیمت بیشتری است.

هادی آلومینیومی برای انتقال های انرژی به صورت هوایی

انتقال برق هوایی به صورت رساناهای سوار بر دکل‌های برق فشار قوی برای انتقال قدرت در مسافت طولانی هستند. هادی های آلومینیومی در خطوط انتقال هوایی برق مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها به دو نوع با پوشش و کاملا بدون پوشش تقسیم می شوند. که در خطوط انتقال هوایی برق از نوع دوم استفاده بیشتری می شود. و از نظر ویژگی های الکتریکی و مکانیکی دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. کابل های آلومینیومی که به صورت انتقال های هوایی استفاده می شوند به طور معمول به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

1-کابل آلومینیوم هوایی ACC: آلومینیومی که در هادی این کابل قرار گرفته‌شده، از نوع بدون آلیاژ با استقامت مکانیکی پایین‌تر و هدایت الکتریکی بالاتر است و اغلب در ولتاژهای متوسط و یا کم از این کابل‌ها استفاده می‌شود. در مکان‌هایی با تنش مکانیکی و کششی پایین‌تر در هنگام نصب، بصورت روکشدار تک لایه، دولایه  و یا بدون روکش استفاده می‌شود.

2-کابل آلومینیومی هوایی ACSR: اغلب در سیستم‌هایی با ولتاژ متوسط استفاده می‌شوند. هادی اصلی این کابل‌ها آلومینومی است. ساختار این کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مفتول‌های آلومینیومی به دور رشته‌های فولادی به عنوان مهار و مسنجر به هم تابیده می‌شوند .

3-کابل هوایی آلومینیوم AAAC: هادی این کابل آلیاژ می‌شود و اغلب در مکان‌هایی با ولتاژ پایین و متوسط و تقریباً با تنش مکانیکی بالا کاربرد دارد.

هادی آلومینیومی زمینی

عموما کابل های آلومینیوم زمینی در مکان هایی استفاده می شوند که نیاز به حرکت زیادی برای کابل آلومینیوم وجود نداشته باشد چون این کابل نصب ثابت و پایدار دارد.این کابل ها در انواع دو، سه و یا چهار رشته به بازار عرضه می شوند. این محصولات اغلب در پروژه هایی با سطوح ولتاژ پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند .ولی اینطور نیست که در ولتاژ های بالا این کابل مورد استفاده قرار نگیرد. از کابل زمینی آلومینیوم در پروژه های انتقال نیرو، برق رسانی و … استفاده می شود. کابل آلومینیوم 6*2 یکی از پر استفاده ترین کابل های زمینی است. و کابل آلومینیوم ۱۶*۴ نیز یکی از پرکاربردترین کابل‌هایی است که بیشتر در خطوط برق ضعیف و کاربردهای صنعتی از آن استفاده می‌شود.

? خریداران گرامی تمامی سوالات شما درباره کابل های نام برده شده در این مقاله را می توانید با تماس با شماره ی 09122253787 و دریافت مشاوره رایگان به دست آورید.

کابل آلومینیومی

خرید کابل آلومینیوم

شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید کابل آلومینیوم باکیفیت و با قیمت مناسب را از برق و صنعت زرین خریداری نمایید مشاوران ما 24 ساعته آماده ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

مزایای کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم زرین
کابل آلومینیوم زرین

انتخاب کابل مناسب با توجه به نوع کاربرد

نکات مهم در خرید کابل آلومینیوم

استاندارد های این محصول

ر ایران، استاندارد‌ها و مشخصات فنی کابل‌های آلومینیوم توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (ISIRI) تنظیم می‌شوند. برخی از استانداردهای مرتبط با کابل‌های آلومینیوم در ایران عبارتند از:

  1. ISIRI 607:2009 – کابل‌های برق با ولتاژ 0.6/1 (1.2) کیلوولت – مشخصات عمومی
  2. ISIRI 607-3:2011 – کابل‌های برق با ولتاژ 0.6/1 (1.2) کیلوولت – قسمت 3: کابل‌های چندرشته‌ای با عایق PVC
  3. ISIRI 607-4:2010 – کابل‌های برق با ولتاژ 0.6/1 (1.2) کیلوولت – قسمت 4: کابل‌های چندرشته‌ای با عایق XLPE
  4. ISIRI 607-5:2011 – کابل‌های برق با ولتاژ 0.6/1 (1.2) کیلوولت – قسمت 5: کابل‌های آلومینیوم‌هسته با عایق PVC یا XLPE
  5. ISIRI 607-6:2011 – کابل‌های برق با ولتاژ 0.6/1 (1.2) کیلوولت – قسمت 6: کابل‌های فولاد‌تقویت‌شده با عایق PVC یا XLPE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *